بازاریابی بر مبنای پایگاه داده یا دیتابیس مارکتینگ عبارت است از شناسایی، جمعآوری و تحلیل دادهها و اطلاعات خاص درباره مشتریان قبلی، فعلی و احتمالی از منابع داخل و خارج از سازمان تا به کمک آنها بتوانیم برنامههای راهبردی بازاریابی را اجرا کنیم.
دیتابیس مارکتینگ معمولا با سازماندهی اطلاعات مشتریان در یک پایگاه داده که اطلاعات از آن قابل بازیابی باشد، آغاز می شود.
این پایگاه داده از منابع داخلی سازمان مانند سفارشات، درخواست کاتالوگ، ایمیلهای درخواست اطلاعات، اطلاعات جمعآوریشده از مشتریان احتمالی در نمایشگاهها، کارتهای گارانتی ارسالشده به واحد خدمات پس از فروش و دیگر فعالیتهای تبلیغی و ترفیعی شرکت ایجاد میشود.
دیتابیس مارکتینگ از اطلاعات بازاریابی استفاده میکند تا برنامههای عملیاتی لازم را برای پیشبرد اهداف بازاریابی تدوین و اجرا کند. در این کار اهداف متعددی از برنامهریزی استراتژیک تا کاهش هزینهها میتواند تحقق پیدا کند اما مهمترین هدف آن افزایش سودآوری سرمایهای است که بابت بازاریابی هزینه میشود. این هدف با تعیین معیارهایی برای ارزیابی مداوم فعالیتهای بازاریابی محقق می شود.
برخی اعتقاد دارند که بازاریابی بر مبنای پایگاه داده (دیتابیس مارکتینگ) بهخودیخود یک ابزار نیست بلکه بخشی جداییناپذیر از تلاشهای بازاریابی مستقیم است ولی برخی دیگر باوجود اعتقاد به تشابهاتی بین بازاریابی مستقیم و بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده آنها را از وجوهی متمایز از هم میدانند.
درهرصورت بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده یا دیتابیس مارکتینگ یک روش تعاملی است و با فروش شروع میشود. کلید بازاریابی پایگاه داده، برقراری ارتباط با مشتری است. توسعه و درک این رابطه سنگ بنای بازاریابی پایگاه داده است. توسعه این رابطه میتواند حفظ مشتری را بهبود بخشد، ارزش مشتری را در طول عمر افزایش دهد و به توسعه محصول بر مبنای نیازها و خواستههای مشتری کمک کند. همچنین درک این رابطه بهطور قابلتوجهی کارایی جذب مشتریان جدید را افزایش میدهد.
مزایای دیتابیس مارکتینگ
با دیتابیس مارکتینگ میتوان بهطور گستردهای در هزینههای تبلیغاتی صرفهجوئی کرد، زیرا با اطلاعات بهدستآمده از پایگاه دادهها میتوان پیامهای مناسب را به مخاطبان مناسب رساند. اما برای اجرای بازاریابی پایگاه داده باید برنامه طراحی و اجرا شود. ایجاد پایگاه داده بازاریابی و استفاده از اطلاعات بهطور مؤثر کار سادهای نیست. برای اجرای این روش تعهد سازمانی لازم است. از مدیران ارشد، فروش و بازاریابی تا کارمندان فروش و یا دریافتکنندگان سفارشات باید به اجرای برنامه دیتابیس مارکتینگ متعهد باشند.
چهار دلیل اصلی برای شروع بکار گیری بازاریابی پایگاه داده وجود دارد. این دلایل عبارتاند از: بهبود سودآوری، افزایش فروش، بهبود ارتباطات با مشتریان و بهبود محصول.
استراتژیهای که برای دستیابی به این اهداف وجود دارد عبارتاند از:
برای بهبود سودآوری: یکی از مزایای بازاریابی پایگاه داده، توانایی متمرکز کردن تلاشهای بازاریابی و تخصیص منابع بهگونهای است که باعث افزایش کارایی و افزایش حاشیه سود شود.
- برای افزایش فروش: هدف تعدادی از تکنیکهای بازاریابی پایگاه داده صرفهجویی در هزینهها از طریق کاهش اتلاف منابع و محدود کردن فعالیت در بخشهای غیر سودآور بازار است. هدف اولیه بازاریابی پایگاه داده معمولاً افزایش فروش و استفاده از فرصتهای جدید بازار است.
- برای بهبود ارتباطات: شما ممکن است با مشتریان خود از طریق نامههای مستقیم، برگ خریدها، نامهها یا برگههای تمدید قرارداد ، تبلیغات، کنوانسیونها، نامههای خدمات مشتری، اطلاعیههای جدید درباره محصول و بهروزرسانی محصولات ارتباط برقرار کنید. خوب است که حداقل سالی یکبار تمام این روشهای ارتباطاتی با مشتری را جمعآوری و بررسی کنید تا ببینید آیا کیفیت و محتوای پیام شما با مشخصات، نیازها و خواستههای مشتری شما مطابقت دارد و پیام مناسب و جذابی را به او ابلاغ میکند؟
برای بهبود توسعه محصول: با داشتن یک پایگاه داده مشتریان، شما باید بتوانید بهطور منظم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات مربوط به نوع بهبودی که آنها دوست دارند در محصولات یا برنامههای شما مشاهده کنند جمعآوری کنید. به همین ترتیب، اگر شما یک پایگاه داده در مورد مشتریان احتمالی داشته باشید، خوب است که با این مشتریان بالقوه صحبت کنید تا تعیین کنید که چرا آنها تمایل ندارند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند.
درباره این سایت